Apr 17, 2011

Adat Perkahwinan Negeri Sembilan

Merisik

Pada masa dahulu, merisik tidak dilakukan oleh keluarga lelaki tersebut apatah lagi yang empunya dir. Ia akan dilakukan oleh orang lain ang mungkin jiran kepada keluarga gadis itu.

Biasanya,gadis yang menjadi pilihan adalah mereka yang pandai memasak, tahu menjahit dan sulam-menyulam, bagaimanapun rupa paras bukanlah sesuatu yang dititikberatkan.

Meminang

Rombongan peminangan selalunya akan diwakili oleh saudara pihak lelaki yang terdekat.Rombongan ini akan dilengkapkan dengan sirih junjung.Waktu dahulu pembuka bicaranya merupakan pantun.Walaupun pada hakikatnya kedua-dua pihak tela setuju, namun mengikut adat dahulu, kata putus akan di berikan beberapa hari selepas rombongan tadi datang.Apabila kata sepakat telah di capai barulah pinangan tadi diterima secara sah. Perbincangan akan berkisar kepada perkara-perkara seperti duit hantaran dan jumlah barang iringan yang akan di bawa oleh pihak lelaki.Mas kahwinbiasanya akan ditentukan berdasarkan negeri asal atau tempat tinggal pihak perempuan.

Pada waktu ini akan ditentukan juga, sekiranya sudah bertunang pihak perempuan ingin memutuskan tali pertunangan tersebut dia akan membayar segala ganti rugi sekali ganda sebagaimana yang diterimanya.Contohnya jika hantaran pihak lelaki ialah RM4000 maka ia akan berganda sebanyak RM8000.
Tetapi jika pihak lelaki yang mungkir janji, segala wang hantaran tersebut akan dikira sebagai tebus ganti dan tidak dikembalikan kepada pihak lelaki.

Hantaran

Hantaran yang digubah, akan menjadi pengiring kepada majlis pertunangan dan majlis perkahwinan.Tepak Sirih akan dijadikan sebagai pembuka bicara dalam majlis ini.

No comments:

Post a Comment